Konserter

Vi har vært pÃ¥ langt færre konserter i Ã¥r enn vi har pleid de siste Ã¥rene. Jeg er ikke sikker pÃ¥ hvorfor, men det er i alle fall ikke et bevisst valg ut fra prioritering av tid og penger. Snarere tvert imot – jeg ser at en helt Ã¥penbar plan for det nye Ã¥ret bør være Ã¥ gÃ¥ pÃ¥ flere konserter enn i Ã¥r!

Men den gjennomsnittlige kvaliteten på årets konserter er det dog ingenting å si på.

I mars så vi Ex Hex på John Dee. Trøkk og energi; jeg har ikke hørt mye på dem i ettertid, men husker dem godt når jeg ser på bildet:


I april spilte Screaming Females pÃ¥ Crossroads – dette lokalet stÃ¥r ikke pÃ¥ noen av mailinglistene eller nettstedene mannen følger med pÃ¥, sÃ¥ vi kunne fort gÃ¥tt glipp av dem, men heldigvis er dette et band han er nok opptatt av til Ã¥ følge med pÃ¥ deres egne sider, sÃ¥ vi fikk det med oss. Og det var virkelig ett av Ã¥rets høydepunkter! Marissa Paternoster er en eksepsjonelt intens og energisk vokalist og bandleder, i tillegg til en av de dyktigste gitaristene innen genren sin (som er, tja, bluespunk?), og selv om de fortjener et mye større publikum, er det veldig, veldig stas Ã¥ kunne stÃ¥ under en meter fra henne under konserten.

I mai dro vi til Berlin for Ã¥ se Public Service Broadcasting. Det var veldig morsomt, bÃ¥de turen og konserten! PSB er et pussig band med et konsept som man skulle tro ikke holdt til mer enn ett album og kanskje en video eller to – de mikser gamle informasjons- og propagandafilmer, og knytter det sammen med musikk – men de er overraskende varierte og dyktige, og ikke minst er de mye mer spennende live enn man kanskje skulle tro. Konseptalbumet Race for Space (om, ganske riktig, romkappløpet) kan varmt anbefales – og kommer de tilbake til Norge igjen, bør absolutt flere kjenne sin besøkelsestid. (Sist helg sÃ¥ mannen dem pÃ¥ et utsolgt Brixton Academy i London, sÃ¥ der er de i alle fall blitt ganske store!)

Den neste konserten vÃ¥r var Sufjan Stevens pÃ¥ Oslo Spektrum i september. Stevens har verdens snilleste stemme, og det hender det tar litt tid Ã¥ fÃ¥ med seg at tekstene hans kan være bÃ¥de vonde og rÃ¥. Dyktig live ogsÃ¥, og en bra konsert, men den nÃ¥r ikke helt til topps nÃ¥r det gjelder «Ã¥rets beste».

Det gjør heller ikke Weird Al, som vi så på Sentrum Scene et par uker senere. Han er absolutt morsom og fremstår alltid som sympatisk, og han har enorm erfaring som showmann, noe som gjenspeiler seg i et proft, men ikke spesielt spontant sceneshow. Det var verdt å se ham live, også fordi det er morsomt å se et publikum som er så til de grader entusiastisk og lite blaserte i forhold til mange av de mer hipsterpregede konsertene vi ellers går på!

SÃ¥ var det Julia Holter pÃ¥ Parkteatret for omtrent en mÃ¥ned siden, og det er en av de konsertene jeg er mest glad for at vi gikk pÃ¥. Hun har en særegen stil og en litt «ikke helt der»-mÃ¥te Ã¥ bÃ¥de snakke og synge pÃ¥ som gjør henne vanskelig Ã¥ plassere – elektropop eller elektronika har jeg sett musikken hennes kalt, mens deler av den er det kanskje riktigere Ã¥ kalle støypop; ikke fordi det er høyt og støyende, men fordi det er nesten atonalt og grenser mot lydskulpturer eller noe sÃ¥nt. Vokalen er nydelig, og jeg aner ikke hva noen av de drømmelignende tekstene handler om. Selv ser hun ut som om hun er omtrent 22, der hun stÃ¥r barbent med synthesizeren sin.

Og så avsluttet vi konsertåret med alltid karismatiske Stein-Torleif Bjella på et utsolgt Sentrum Scene, nå med større skjegg enn noensinne og en aldeles fantastisk rød silkedress. Han er alltid verdt å se; dette er fjerde eller femte gang jeg ser ham live, og han blir bedre og sikrere for hvert år som går. La oss håpe han fortsetter med det!

… Og det var det. Bare syv konserter i Ã¥r! Da sett bort fra de nærmere 40 konsertene jeg var innom pÃ¥ Øya, sÃ¥klart. Men likevel: her er det rom for forbedring!

Til slutt vil jeg bare igjen minne om innsamlingsaksjonen min. Den har bikket 7000 kroner n̴ Рtusen takk for det, dere som har bidratt!

This entry was posted in bilder, kultur. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *