The Easter Experience, Part II: Cardiff

Målet med påsketuren var jo likevel ikke London, men Cardiff. Alle ekte Whovians vet at Cardiff er en viktig by – ikke bare ligger det nåværende hovedkvarteret til Torchwood (som har sin egen, voksne spinoff-serie) her, og ikke bare ligger Cardiff på en “rift” (litt som Sunnydale i Buffy-universet) som gjør at det ofte foregår interdimensjonal dramatikk her, men ganske mye av det som i serien påstås å være London er egentlig filmet her. Og, viktigst av alt: her finner man opplevelsessenteret The Doctor Who Experience.

Den første ettermiddagen, etter å ha toget fra Paddington og installert oss på Hilton, ruslet vi bare litt rundt i byen og var blant annet innom HMV, som hadde en – ikke overraskende – ganske stor Doctor Who-avdeling, med både nye og gamle serier til salgs og opptil flere kule t-skjorter. August fikk en med cyberman-dekor på, som han hadde på seg resten av turen.

Cardiff sentrum er hyggelig og litt småbyaktig – særlig etter London! – med mange restauranter og puber. Vi var tidlig nok ute til å få middag på Cafe Citta, som var en veldig hyggelig liten restaurant med nydelig mat og fullbookede bord litt senere på kvelden.

Vennene våre ankom utpå kvelden, og dagen etter var det først strålende Hilton-frokost (med besøk av påskeharen!) før vi tok bussen til Cardiff Bay og feriens høydepunkt – The Doctor Who Experience, som ligger i en slags hangar nede ved havnen.

Den første delen av besøket var en “tur” der man ble involvert i et eventyr sammen med Doktoren og en haug Daleks – man fikk “styre” Tardisen og rømme fra alle Doktorens fiender, og det var ikke lov til å filme eller fotografere her. Men mannen tok et bilde av en forventningsfull August i køen før vi kom inn, med sonisk skrutrekker klar:

Etter actionsekvensen kom vi ut i utstillingen, der de hadde haugevis av originalkostymer, figurer, modeller og “ekte” monstre fra serien. Dessuten kunne man få tatt bilde av seg selv med selvvalgt tilbehør og bakgrunn. August valgte å ha på en fez, som den ellevte Doktoren liker så godt (“I wear a fez now. Fezzes are cool!”), og var godt fornøyd med resultatet:

Vi brukte lang tid i utstillingen og tok en haug med bilder av gamle kjente – både Face of Boe, Cybermen, Daleks, Weeping Angels og den gale vitenskapsmannen Davros, skaperen av Dalek-rasen.

Vel ute av utstillingen var det naturligvis en butikk med masse interessant i; August var riktignok både snurt og skuffet over at det ikke gikk an å få kjøpt en fez der (det spørs om vi ikke må ty til Ebay), men han kjøpte en liten håndfull figurer og greide dessuten til slutt å velge seg ut én av de mange Doctor Who-bøkene som også var til salgs der. Vel hjemme tok han bilde av alt Who-stasjet han hadde kjøpt i løpet av ferien, for å ha det i sin egen blogg:

Så tok vi en runde på Roald Dahls Plass, også kjent fra flere episoder:

(Heisen til Torchwood er inni denne vann-dekkede søylen, men vi fant ikke den riktige steinhellen for å åpne den!…)

Om kvelden hadde vi felles middag på Casanova, en veldig autentisk italiensk restaurant som lå like bortenfor den der vi spiste kvelden før, og som hadde deilig mat. Det kryr i det hele tatt av italiensk mat i Cardiff!

Neste dag hadde vennene våre, som hadde bedrevet bedre research enn oss, bestemt seg for å dra til Caerphilly, like utenfor Cardiff. Der har de nemlig en diger, gammel borg som det faktisk foregikk filming av en Doctor Who-episode i! Vi hengte oss naturligvis på dem.

Borgen var kul nok i seg selv, men det var jo en kjempebonus å få se litt av hvordan filmingen foregikk, og å se utkledde statister og flotte middelalderkulisser. Og plutselig erklærte den yngste datteren til vennene våre høyt: “Der er Mycroft!” Ganske riktig, midt blant skuespillere, sminkører, kamerafolk og andre stod Mark Gatiss – medskaper av Sherlock, skuespilleren bak Sherlocks bror Mycroft, og både manusforfatter og skuespiller i flere tidligere Doctor Who-episoder. Her er han i samtale med en person som vi er nesten sikre på at må være Robin Hood:

Og litt senere slo fangirl- (og fanboy-)flaksen til på nytt, da vi observerte ingen ringere enn Steven Moffat – showrunner for både Doctor Who og Sherlock! – på en benk i dyp samtale med Gatiss. Vi antar uten videre at de diskuterte starten på sesong 4 av Sherlock, som det er knyttet heftige forventninger til!

Vi fikk dessverre ikke sett Doktoren, til manges skuffelse. Kanskje hadde han gjort ferdig sine scener dagen før? Og vi fikk heller ikke se stort egentlig filming; på slike filmsett går nok det aller meste av tiden med til å vente. Men morsomt å se det var det nå likevel, og enda mer stas vil det bli når den aktuelle episoden kommer på TV og vi kan kjenne igjen noen av personene og kulissene vi fikk se og ta bilder av.

Om kvelden dro vi igjen ned til Cardiff Bay for å spise middag sammen, hele gjengen. Her er det flere restauranter som har figurert i Doctor Who, særlig i episoden Boom Town, som faktisk foregår i Cardiff (i motsetning til å bare være filmet der!). Vi prøvde oss på Bosphorus, der Doktoren, Rose, Mickey og Captain Jack spiser frokost i Boom Town, men fikk dessverre ikke bord. Bilde fikk vi dog tatt:

Etter flere andre bomturer ble det til slutt italiensk for tredje dag på rad – men ingen hadde noe mot det, og bare det å få bord til syv stykker en lørdagskveld uten reservasjon skal man jo være fornøyd med!

Dagen etter gikk turen hjemover igjen, og det tar jo sin tid, når man skal fra Cardiff til Paddington til Liverpool Street til Stansted til Rygge til Oslo. Nesten midnatt var det før vi kom oss hjem til eget hus igjen. Men alle var enige om at det hadde vært en fin tur.

This entry was posted in August, bilder, film/TV, kultur, reise. Bookmark the permalink.